როგორ დაიწყეს მზიურელებმა?

მზიურის კურსების განრიგიდან და აღწერიდან ვხვდებით, რომ აქ სწავლის პროცესი ხანგრძლივია და მოსწავლეს უწევს დიდი ენერგიისა და დროის ხარჯვა. რა გზას გადიან  მზიურელები სწავლის პროცესში? რა პერსპექტივები აქვთ მათ მონდომებისა და პრაქტიკის შემთხვევაში? ამ კითხვებზე პასუხების გასაგებად, შეგვიძლია გადავხედოთ ჩვენი კურსდამთავრებულების ბიოგრაფიებს.

 

ელენე მაჩაიძე მე-6 კლასელი იყო, როდესაც მზიურში ნიჭიერ ბავშვთა პროგრამაში ლოგიკის, ალგორითმებისა და პროგრამირების სწავლა დაიწყო, ორი წლის შემდეგ სწავლა განაგრძო საოლიმპიადო ჯგუფში. მე-9 კლასიდან გადავიდა კომაროვის სკოლაში. იმავე წელს ელენემ ინფორმატიკის ეროვნულ ოლიმპიადაზე მე-3 ადგილი დაიკავა.

მე-10 კლასში ძალიან ცუდი შედეგები ჰქონდა შეჯიბრებებში, რამაც მოტივაცია გაუჩინა მომავალ წელს კარგი შედეგების მისაღებად. ბევრი ისწავლა და შედეგმაც არ დააყოვნა – მე-11 კლასში მონაწილეობა მიიღო ჟაუტიკოვის ოლიმპიადაში  ყაზახეთში და ვერცხლის მედალი აიღო. ინფორმატიკის ეროვნულ ოლიმპიადაზე მე-2 ადგილზე გავიდა და მოხვდა ინფორმატიკის ეროვნულ ნაკრებში. ელენემ ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე ტაივანში (IOI 2014) ბრინჯაოს მედალი აიღო, სულ ცოტა ქულა დააკლდა ვერცხლის მედლის მიღებამდე.

მე-12 კლასში ელენემ ჟაუტიკოვის ოლიმპიადაზე ყაზახეთში ისევ აიღო ვერცხლის მედალი. ამ წელს იგი ინფორმატიკის ეროვნულ ოლიმპიადაზე პირველ ადგილზე გავიდა. ცენტრალური ევროპის ინფორმატიკის ოლიმპიადაზე (CEOI 2015) და ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე (IOI 2015) ბრინჯაოს მედლები აიღო.

2015 წლიდან, სკოლის დამთავრების შემდეგ, ელენე 2 წელი ასწავლიდა მზიურსა და დემირელის სახელობის კერძო კოლეჯში. ამ დროს, მზიურის კურსდამთავრებულებმა ნიკა ნადირაძემ და ნიკოლოზ სვანიძემ ელენესთან ერთად შექმნეს პროგრამირების შესასწავლი ქართული საიტი coder.ge. საიტზე მოცემული ამოცანები მომხმარებელმა უნდა ამოხსნას პროგრამირების სხვადასხვა ენის გამოყენებით. საიტი საუკეთესო ქართულენოვანი ინტერნეტრესურსია პროგრამირების შესწავლის მსურველთათვის და მას ინტენსიურად იყენებენ მზიურის სასწავლო პროცესში.

ელენე 2017 წელს გახდა მსოფლიოს ერთ-ერთი ყველაზე პრესტიჟული და რეიტინგული უნივერსიტეტის – მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიების ინსტიტუტის (MIT) სტუდენტი. ეს ამერიკული უნივერსიტეტი ცნობილია სამეცნიერო კვლევასა და სიახლის აღმოჩენის მოტივაციაზე დაფუძნებული სწავლების მეთოდებით. MIT-ის კურსდამთავრებულები ხდებიან როგორც მსოფლიოს წამყვანი კვლევითი ინსტიტუტების მკვლევრები, ისე მაღალტექნოლოგიური კომპანიების თანამშრომლები, მათ შორის არიან ნობელის პრემიის ლაურეატები და  მოწინავე ინოვატორები.

2018 წლის ზაფხულში ელენე მუშაობდა ინტერაქტიურ ონლაინ სასწავლო პლატფორმა Codecademy-ში Software ინჟინერიის სტაჟიორად. Codecademy ჩვეულებრივ მომხმარებელს საშუალებას აძლევს პროგრამირების სხვადასხვა ენის ძვირადღირებული კურსების უფასოდ, ზოგ შემთხვევაში კი, იაფად და დისტანციურად ხარისხიანი სწავლის საშუალებას.

ელენე სწავლას აგრძელებს MIT-ში და კიდევ ბევრს გავიგებთ მისი (კარიერული) წარმატებების შესახებ.

 

მარი კობიაშვილი 10 წლის იყო, ინფორმატიკის სწავლა რომ დაიწყო მზიურში. ის განსაკუთრებით ნიჭიერ ბავშვთა პროგრამაში ყოფნისას „გაიწვრთნა“ საოლიმპიადო მათემატიკასა და ინფორმატიკაში. მარიმ მაშინვე დაიწყო ჯერ რეგიონულ, ხოლო შემდგომ ეროვნულ და საერთაშორისო ოლიმპიადებში მონაწილეობა. 2008 წელს პირველად მოხვდა ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე (IOI 2008). მომდევნო წელს კი, იმავე ოლიმპიადაზე (IOI 2009) ბრინჯაოს მედალი აიღო. მარი 2010 წელს კიდევ ერთხელ გავიდა საერთაშორისო ოლიმპიადაზე და კიდევ ერთხელ აიღო ბრინჯაოს მედალი. ის 2008 წლიდან 2011 წლამდე მზიურისა და დემირელის ნიჭიერ მოსწავლეებს ასწავლიდა და ამზადებდა ინფორმატიკისა და მათემატიკის ოლიმპიადებისთვის.

როდესაც დავინტერესდით, თუ რამ იმოქმედა უნივერსიტეტში მის მიღებაზე, მარიმ გვიპასუხა, რომ სწორედ ოლიმპიადებში მონაწილეობამ განაპირობა მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიების ინსტიტუტში მისი მიღება:

„MIT-ში ჩასაბარებლად ინგლისურის, მათემატიკისა და საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების ტესტების ჩაბარების გარდა, ასევე იგზავნება აპლიკაცია, სადაც რამდენიმე თემისა და კითხვებზე პასუხის გაცემით მოსწავლეს შეუძლია უფრო კარგად გააცნოს თავი უნივერსიტეტს: რა გამოცდილება და წარმატებები ჰქონდა სკოლის დროს, რისი სწავლა უნდა მომავალში და რატომ და ა.შ. ჩემთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი ნაწილი აპლიკაციაში იყო ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადებზე მოპოვებული მედლები, რადგან ჩემი ინსტიტუტი დიდ ყურადღებას აქცევს სასკოლო ოლიმპიადის წარმატებებს.“

ინსტიტუტში მიღებისას, მარის თქმით, დიდი ყურადღება ეთმობა მოსწავლის მრავალმხრივ განვითარებას, რადგან პროგრამირების ფაკულტეტის აუცილებელ კურსებში შედის ბევრი ისეთი საგანი, რაც არ არის მთავარ პროფესიასთან კავშირში. სტუდენტმა უნდა გაითვალისწინოს ის, რომ ამ საგნების დაძლევაც ისეთივე მნიშვნელოვანია, როგორც პროგრამირების სხვადასხვა კურსის.

პირველ რიგში, რა თქმა უნდა, უნივერსიტეტში მან მიიღო საფუძვლიანი ცოდნა, არა მხოლოდ პროგრამირების, არამედ ზოგადად კომპიუტერული მეცნიერების შესახებ, მაგრამ არანაკლებ მნიშვნელოვანი იყო დამოუკიდებელი ცხოვრების გამოცდილებაც. კითხვაზე, შესაძლებელია თუ არა იგივე უნარების ინტერნეტკურსებით შეძენა, გვიპასუხა, რომ „ინტერნეტში ბევრი კარგი რესურსის არსებობის მიუხედავად, კარგის ცუდისგან გარჩევა და საფუძვლიანი ცოდნის მიღება საკმაოდ რთულია. ჩემს სწავლაზე ძალიან დიდი გავლენა იქონია კარგმა მასწავლებლებმა და გარემომ, სადაც მიწევდა სწავლა, რასაც თუნდაც კარგი ონლაინ კურსებით ვერ მივიღებდი.“

აღსანიშნავია ისიც, რომ მარიმ MIT-ში სწავლის პერიოდში გაიარა სტაჟირება ჯერ Facebook-ში – მსოფლიოში ყველაზე დიდი სოციალური მედიის კომპანიაში 2013 წელს და შემდეგ Dropbox-ში – დოკუმენტების ონლაინ გაზიარების ერთ-ერთ პირველ საიტზე, 2014 წელს. მარიმ ამ კომპანიებში მიიღო რეალურ პროექტებზე მუშაობის გამოცდილება. აქ ისწავლა დამოუკიდებლად დიდი პროექტების მართვა და ტექნიკურად რთული პრობლემების გადაჭრა. ასევე დიდი ცოდნა მიიღო გამოცდილი ინჟინრებისგან, ვისთან ერთადაც უწევდა ყოველდღიურად საერთო პრობლემებზე მუშაობა. ინსტიტუტის დამთავრების შემდეგ, 2015 წელს, ეს ყველაფერი დაეხმარა მარის საბოლოოდ Google-ში სამსახურის დაწყებაში, სადაც დღესაც განაგრძობს მუშაობას Software -ის ინჟინრად.

კითხვაზე, შეცვლიდა თუ არა რამეს ცხოვრებაში, გვითხრა რომ ალბათ არაფერს და ბოლოს, მარის რჩევა პროგრამირების სწავლის მსურველებისთვის არის ის, რომ გარდა საფუძვლების კარგად სწავლისა, კარგი პროგრამისტობისთვის არანაკლებ მნიშვნელოვანია ინტერესების გაღვივება პროგრამირების სხვადასხვა სფეროში. ეს შესაძლებელია სხვადასხვა დამოუკიდებელ პროექტზე მუშაობით (მობილურის აპლიკაციაზე, თამაშზე, ვებსაიტსა და ა.შ.).

 

თეა ხარიტონაშვილი 1995 წელს მე-9 კლასში იყო, როდესაც 15 წლისამ პირველად ნახა კომპიუტერი. ეს იყო მზიურში. იქ დაიწყო პროგრამირების სწავლა, გამოუვიდა და პროგრამირების ოლიმპიადებზეც წარმატებები ჰქონდა.

სკოლის ბოლო 3 წელი (მე-9-11 კლასებში) სწავლობდა საბუნებისმეტყველო კოლეჯში (ახლა საბუნებისმეტყველო ლიცეუმი), რომელიც ფიზიკის ინსტიტუტშია დაარსებული ინსტიტუტის ფიზიკოსების მიერ. აქ თეა გაძლიერებულად სწავლობდა ფიზიკას, მათემატიკასა და უცხო ენებს. ფიზიკის ინტერესი მაინცდამაინც არასოდეს ჰქონია, მაგრამ თავისით გამოსდიოდა ყველაფერი ფიზიკასა და მათემატიკაში, პროგრამირებაში კი – განსაკუთრებით.

სკოლაში სწავლის ბოლო წელს თეა იყო საქართველოს ფიზიკისა და ინფორმატიკის ნაკრებების წევრი. იმ დროს დაფინანსება არ იყო კარგი, ამიტომ ფიზიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე ვერ წავიდა, ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე კი მოხვდა. ამ წელს (1997), საქართველო მეორედ მონაწილეობდა საერთაშორისო ოლიმპიადაზე საბჭოთა კავშირის დაშლის შემდეგ.

ფიზიკის ნაკრების წევრობის გამო თეა უგამოცდოდ მიიღეს ფიზიკის ფაკულტეტზე ივ. ჯავახიშვილის უნივერსიტეტში (თსუ). ერთი წლის შემდეგ, მე-2 კურსიდან, გადავიდა ინფორმატიკის ფაკულტეტზე საქართველოს ტექნიკურ უნივერსიტეტში (სტუ) და დაამთავრა ეს ფაკულტეტი. მოგვიანებით იგივე სპეციალობით მაგისტრატურაც სტუ-ში დაამთავრა. კითხვაზე შესაძლებელია თუ არა ინტერნეტით პროგრამირების სწავლა, გვიპასუხა, რომ ახლა ყველაფრის სწავლა და გაკეთება შეიძლება ონლაინ კურსებით. თვითონაც ბევრი რამ, რასაც დღეს იყენებს, თავისით ისწავლა – ინტერნეტით და ცდით. თეა იზიარებს ლიდერი კომპანიების აზრს, რომ ამ დარგში საუნივერსიტეტო განათლების გარეშეც შესაძლებელია წარმატების მიღწევა. თუმცა, რა თქმა უნდა, ვისაც სურვილი და მონდომება აქვს, ონლაინ ისწავლის თუ უნივერსიტეტში, მნიშვნელობა არ აქვს – საკუთარ თავზე მუშაობა და ბევრი ცდა მთავარი ფორმულაა.

1997 წელს, საქართველოში ინტერნეტის პრაქტიკულად არარსებობის პერიოდში, მზიურში მასწავლებლად და საღამოობით სოროსის ცენტრში Wide Open World (WOW) ინტერნეტის ინსტრუქტორად დაიწყო მუშაობა. ამ ცენტრში უფასოდ იყენებდნენ ინტერნეტს (წინასწარი ჩაწერით). თეა აქვე ხანდახან ატარებდა ინტერნეტის გამოყენების და გაცნობის კურსებს, აგრეთვე, დამატებით, მარტივი ვებგვერდის  კურსებს (იმ დროს FrontPage-ით). იმ დროს ქართული საიტები თითქმის არ იყო, ამიტომ სოროსის ცენტრმა (WOW) დააწესა კონკურსები ქართული საიტების შესაქმნელად – შედგა სხვადასხვა ნომინაცია ქართული ვებგვერდების შექმნის სტიმულირებისათვის. თეა იღებდა მონაწილეობას და ხშირად იმარჯვებდა. შედეგად გააკეთა რამდენიმე კარგი ვებგვერდი. თეას შექმნილი საიტებიდან ერთ-ერთი ყველაზე მარტივი, მაგრამ იმ დროის ყველაზე პოპულარული გვერდი იყო convert.ge.

შემდეგ მუშაობდა ხან პროგრამირების და ვებტექნოლოგიების მასწავლებლად, ხან ისევ სოროსის ფონდში – ღია კოდის პროგრამების დანერგვაზე, ხან სისტემურ ადმინისტრატორად, ხან ვებდეველოპერად. პარალელურად სულ აკეთებდა ვებსისტემებს (ხან მარტივ საიტებს, ხანაც რთულ სისტემებს).

კითხვაზე, გამოადგა თუ არა სხვა სფეროში პროგრამირების ცოდნა, გვიპასუხა, რომ ის სულ ამ სფეროშია და სადაც არ წასულა, სულერთია, რა თანამდებობაზე, მაინც ბოლოს დიდ და სერიოზულ სისტემას აკეთებს. 2008-2017 წლებში, 9 წელი იმუშავა EUMM– ში (EU Monitoring Mission in Georgia), სადაც დაწერა შიგა ERP სისტემა ადმინისტრაციისთვის. ახლა უკვე 1 წელია მუშაობს ეუთოს უკრაინის მისიაში: OSCE SMM (Special Monitoring Mission) to Ukraine – აქაც შიდა სისტემა გააკეთა, ოღონდ ოპერაციების განყოფილებისთვის.

თავიდან რომ დაეწყო ყველაფერი, აუცილებლად წავიდოდა გერმანიაში და იქ ისწავლიდა, იმ დროს გერმანულიც კარგად იცოდა.

„ჩემი საქმე ძალიან მომწონს და ბედნიერი ვარ რომ ვაკეთებ იმას, რაც ჩემი ჰობია და მომწონს. რა თქმა უნდა, სხვა ჰობიც მაქვს, მაგალითად ცეკვა, ლაშქრობა და მოგზაურობა, მაგრამ მაინც ვებსისტემების წერა ჩემი #1 ჰობია.“

თეა ბევრგან არის ნამუშევარი და საკუთარი გამოცდილებით თვლის, რომ სამსახურში მიღებაზე ყოველთვის მოქმედებს ცოდნა, მონდომება და გამოცდილება.  მაგრამ უპირველეს ყოვლისა, ყველას ურჩევს, რისი კეთებაც მოსწონთ, ის აკეთონ.  “ჩვენი ცხოვრების უმეტეს ნაწილს სამსახურში ვატარებთ ამიტომ უნდა ვიმუშაოთ იმაზე, რაც გვსიამოვნებს და მოგვწონს. ასე რომ, უნდა ჩავაბაროთ იქ, სადაც ნამდვილად მოგვწონს, მოვინდომოთ და ყველაფერი გამოგვივა. მას შემდეგ, რაც ბევრჯერ მქონდა საშუალება სხვებისთვის მესწავლებინა, მივხვდი, რომ ყველას არ შეუძლია პროგრამირება. პროგრამირებისათვის სხვანაირად უნდა აზროვნებდე ან უფრო სწორად, უნდა შეგეძლოს წარმოიდგინო როგორ შეასრულებს დავალებას კომპიუტერი (ლოგიკა). რატომღაც ეს ყველას არ შეუძლია. ჩემთვის გაუგებარია რანაირად შეიძლება ვერ წარმოიდგინო, როგორ ასრულებს დავალებას კომპიუტერი, თუმცა ყველა სხვადასხვანაირად აზროვნებს და ყველას სხვადასხვა მიმართულებით აქვს ნიჭი. კითხვაზე გიპასუხებთ: მაინც ვისაც სურვილი და მონდომება აქვს, თავს აუცილებლად გაართმევს.“

როგორ აგრძელებენ მზიურელები?

მზიურელებმა რთული და მრავალი გამოწვევით დახუნძლული გზა გამოიარეს, ოლიმპიადებიდან მსოფლიოს დიდ ორგანიზაციებამდე: ელენე მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიების ინსტიტუტში სწავლობს პროგრამირებას, მარი Google-ში მუშაობს Software-ის ინჟინრად, თეა კი ეუთოს უკრაინის მისიაში შიდა სისტემებს წერს. ერთი შეხედვით, სულ სხვადასხვა რამეს  აკეთებენ, თუმცა ნათელია, რომ სამივე რთულ და ამავე დროს, საინტერესო სფეროშია. მიუხედავად იმისა, რომ პროგრამირება მომავლის ენა აღარაა და უკვე ჩვენი აწმყოს რეალობაა, ჯერ კიდევ ბევრი რამ არის აღმოსაჩენი და განსავითარებელი ამ სფეროში. კურსდამთავრებულები თანხმდებიან, რომ მომავალ თაობებს საკუთარ თავზე მუშაობისა და მონდომების შემთხვევაში აქვთ დიდი შანსი, მოხვდნენ ოლიმპიადებზე, შემდეგ სასურველ უნივერსიტეტებში და მუშაობა დაიწყონ მსოფლიოს წამყვანი კომპანიების თანამშრომლებად ან თვითონ დაარსონ საკუთარი კომპანიები და შექმნან ინოვაციური პროდუქტები.

 

როგორ მოვხვდეთ ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე

ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადის შესახებ

საერთაშორისო ოლიმპიადა ინფორმატიკაში, International Olympiad in Informatics (IOI), არის უმაღლესი რანგის ყოველწლიური საერთაშორისო პროგრამირების კონკურსი საშუალო სკოლის მოსწავლეებისათვის, რასაც თან ახლავს სოციალური და კულტურული პროგრამები. IOI არის ხუთი საერთაშორისო სამეცნიერო ოლიმპიადიდან ერთ-ერთი და მსოფლიოში ყველაზე პრესტიჟული კომპიუტერული მეცნიერების კონკურსი. ოლიმპიადის სპონსორები არიან იუნესკო და ინფორმაციის დამუშავების საერთაშორისო ფედერაცია (IFIP).

პირველი IOI 1989 წელს ჩატარდა ბულგარეთში, პრავეცში. მონაწილე ქვეყნების რაოდენობა მუდმივად იზრდება და 2018 წლის ოლიმპიადაზე იაპონიის ქალაქ ცუკუბაში 85 ქვეყნიდან 343 მოსწავლე მონაწილეობდა.

კონკურსი მიმდინარეობს ორი დღის განმავლობაში და მონაწილეებს ევალებათ კომპიუტერული პროგრამირებისა და ალგორითმული ხასიათის პრობლემების გადაჭრა, რის მიხედვითაც აგროვებენ ქულებს. ეროვნული ნაკრებისთვის მოსწავლეები შეირჩევიან ინფორმატიკის ეროვნულ ოლიმპიადაზე.

 

IOI-ზე მოხვედრის ეტაპები

ეროვნული ოლიმპიადა

პირველი ტური მოიცავს დაუსწრებელ, ონლაინ შეჯიბრს, სადაც მონაწილეობას იღებს 300-400 სხვადასხვა ასაკის მოსწავლე. პირველ ტურში გამარჯვებული 150-200 მოსწავლე გადადის მეორე ტურში და კონკურსი ტარდება უკვე განსაზღვრულ ლოკაციებზე: თბილისში, ქუთაისში და სხვ. მესამე (დასკვნითი) ტურისთვის შეირჩევა 100-მდე მოსწავლე. დასკვნითი ტურის გამარჯვებულები მონაწილეობას იღებენ ნაკრების შესარჩევ ტურნირში, საიდანაც აირჩევა 4 წარმომადგენელი საერთაშორისო ოლიმპიადისთვის.

ეროვნული ოლიმპიადის სამივე ტურის მონაწილეები იყოფა ასაკობრივ კატეგორიებად:

  • უმცროსი ასაკის – მე-8 კლასამდე
  • საშუალო ასაკის – მე-9-10 კლასები
  • უფროსი ასაკის – მე-11-12 კლასები

ნაკრებში უკვე ასაკს მნიშვნელობა აღარ აქვს. ნაკრების შესარჩევ ტურნირში ყველას ერთი და იგივე ამოცანები ეძლევა. როგორც წესი, დასწრებულ ტურებში, ისევე, როგორც საერთაშორისო ოლიმპიადაზე, მონაწილეებს ეძლევათ დრო – 5 სთ და 3 ამოცანა. მონაწილეებმა უნდა შეადგინონ პროგრამები, რომელიც ბოლოს სპეციალური სისტემით იტესტება და შედეგები იდება ავტომატურად.

 

საერთაშორისო ოლიმპიადა

თითოეული მონაწილე ქვეყნის გუნდში 4 მოსწავლეა, გუნდის სამწვრთნელო შტაბში, როგორც წესი, არიან ხელმძღვანელი, ხელმძღვანელის მოადგილე და მწვრთნელები. ნაკრებს, როგორც წესი, სამწვრთნელო შტაბის 3 წევრი მიჰყვება ხოლმე. რადგან ოლიმპიადა ინდივიდუალური ტიპის კონკურსია, მონაწილეები ეჯიბრებიან როგორც სხვა ქვეყნებს წარმომადგენლებს, ისევე საკუთარი გუნდის წევრებს.

ოლიმპიადის ამოცანები ალგორითმული ხასიათისაა. კონკურსანტებმა უნდა გამოავლინონ საკმაოდ ღრმა ცოდნა, ალგორითმების თეორიასა და მონაცემთა სტრუქტურებში. მედლების გადანაწილება ხდება შემდეგი პრინციპით: ოქრო: ვერცხლი: ბრინჯაო: მედლის გარეშე – 1:2:3:6; რაც ნიშნავს, რომ ოქროს მედალს იღებს მონაწილეების 1/12.

 

IOI 2018-ის გამარჯვებულები

2018 წლის ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე ოქროს მედლები მოიპოვეს მზიურის მოსწავლეებმა ნიკოლოზ ბირკაძემ და გიორგი კლდიაშვილმა.

ნიკა მზიურში სწავლობს 2012 წლიდან. ნიკა მე-9 კლასში, 2017 წელს, მოხვდა როგორც ინფორმატიკის, ასევე მათემატიკის ეროვნულ ნაკრებში და ორივე საერთაშორისო ოლიმპიადაზე ვერცხლის მედლები მოიპოვა. ამ ასაკში საქართველოში ასეთი შედეგი არ ყოფილა.

2018 წელს იგი ასევე ორივე (მათემატიკისა და ინფორმატიკის) ეროვნულ ნაკრებში მოხვდა. მათემატიკის ოლიმპიადაზე ბრინჯაოს მედალი მოიპოვა, ხოლო ინფორმატიკის ოლიმპიადაზე – ოქროს მედალი და ის მსოფლიოს საუკეთესო ოთხეულში მოხვდა, რაც საქართველოსთვის რეკორდული მაჩვენებელია. ოქროს მედალს მონაწილეთა მეთორმეტედი (ანუ წლევანდელ 2018-ის ოლიმპიადაზე დაახლოებით 28) საუკეთესო შედეგის მქონე მონაწილე იღებს. წინა საუკეთესო შედეგი იყო 2010 წელს, როდესაც ცოტნე ტაბიძემ მე-7 ადგილი დაიკავა.

გარდა ამ მედლებისა, ნიკას კიდევ ბევრი სხვა მედალიც აქვს რეგიონულ ოლიმპიადებზე. მაგალითად, წელს ცენტრალური ევროპის ინფორმატიკის ოლიმპიადაზე ოქროს მედალი მოიპოვა, ხოლო შარშან, 2017 წელს, ევროპის ახალგაზრდულ ოლიმპიადაზე ინფორმატიკაში აბსოლუტური ჩემპიონი გახდა.

 

გიორგი მზიურში სწავლობს 2015 წლიდან. ინფორმატიკის მსოფლიო ოლიმპიადაზე მას ერთი ბრინჯაოს (2015 წელს) და ორი ვერცხლის მედალი (2016 და 2017 წლებში) აქვს მოპოვებული. მათემატიკის მსოფლიო ოლიმპიადაზე ერთი ბრინჯაოს მედალი აქვს მიღებული 2015 წელს.

გარდა ამისა, მას რეგიონალურ საერთაშორისო ოლიმპიადებზეც აქვს მოპოვებული მედლები. მან წელს ცენტრალური ევროპის ინფორმატიკის ოლიმპიადაზე (CEOI 2018) ოქროს მედალი დაიმსახურა. შარშან, იგივე ოლიმპიადაზე (CEOI 2017) მან ოქროს მედალიც მოიპოვა და ჩემპიონობაც.

2018 წელს, ინფორმატიკის საერთაშორისო ოლიმპიადაზე გიორგიმ ოქროს მედალი მოიპოვა და მოხვდა საუკეთესო 16-ში 28 ოქროს მედალოსანს შორის. მან წელს დაამთავრა სკოლა და მომავალი წლიდან რომელიმე პრესტიჟულ ამერიკულ უნივერსიტეტში აპირებს სწავლის გაგრძელებას.

მზიურში არსებული ტრადიციის შესაბამისად, მიმდინარე სასწავლო წელს გიორგი შეუერთდება მზიურის მასწავლებელთა რიგებს. ის გაუძღვება საოლიმპიადო ჯგუფებს და გადასცემს საკუთარ გამოცდილებას. ასევე, ინფორმატიკის ნაკრების ხელმძღვანელობის მიერ გიორგი მიწვეული იქნება ინფორმატიკის ეროვნული ოლიმპიადის ჩამტარებელ ჯგუფში და მიიღებს მონაწილეობას შერჩეული ნაკრების მომზადებაში.

 

როგორ ამზადებს მზიური ოლიმპიადისთვის მოსწავლეებს

საინფორმაციო ტექნოლოგიების ცენტრი მზიური სკოლის ასაკის მოსწავლეებს თავაზობს „ნიჭიერ ბავშვებთან მუშაობის პროგრამას“, რომელიც შედგება ორი ძირითადი მიმართულებისაგან: პროგრამისტთა სკოლა და  საოლიმპიადო ჯგუფები.

საოლიმპიადო ჯგუფების პროგრამა ითვალისწინებს მათემატიკურ-ლოგიკური აზროვნების უნარის განვითარებას, დაპროგრამებისა და ალგორითმიზაციის საფუძვლების გაღრმავებულ შესწავლას. ამ პროგრამის მთავარი მიზანია მათემატიკურ-ლოგიკური უნარების მქონე ბავშვების შერჩევა (ძირითადად მე-5-6 კლასის ასაკში) და შემდგომი მომზადება (ძირითადად სკოლის დამთავრებამდე). სკოლადამთავრებული ახალგაზრდები ხშირად სწავლას აგრძელებენ მსოფლიოს ყველაზე პრესტიჟულ უნივერსიტეტებში და, მომავალშიც, საკუთარ ადგილს იმკვიდრებენ ამ სფეროს მეცნიერ-მკვლევართა შორის. მზიურში სწავლის განმავლობაში ამ ჯგუფის მოსწავლეები ხშირად მონაწილეობენ ინფორმატიკისა და მათემატიკის სხვადასხვა დონის ადგილობრივ და საერთაშორისო ოლიმპიადებსა და კონკურსებში. მზიურის მოსწავლეები მუდმივად არიან საქართველოს მოსწავლეთა ინფორმატიკის ეროვნული ოლიმპიადის გამარჯვებულთა შორის და მუდმივად ხვდებიან ქვეყნის ნაკრებში. მათ მონაპოვარში უამრავი მედალი და სხვადასხვა ხარისხის დიპლომია. მათ შორის ყველაზე მაღალი ჯილდოებია: ინფორმატიკის მსოფლიო ოლიმპიადების (IOI) 3 ოქროს, 6 ვერცხლისა და 22 ბრინჯაოს მედალი. სულ საქართველოს ნაკრებს ინფორმატიკის ოლიმპიადებზე მოპოვებული აქვს 4 ოქროს, 10 ვერცხლისა და 33 ბრინჯაოს მედალი.

დაწყებით ორწლიანი კურსზე მოსახვედრად თბილისის სკოლების მე-5 და მე-6 (იშვიათად მე-4 და მე-7) კლასის მოსწავლეებმა აუცილებლად უნდა გაიარონ შესარჩევი კონკურსი, რომელიც სასწავლო წლის დასაწყისში იმართება. კონკურსის შედეგების მიხედვით კოპლექტდება სასწავლო ჯგუფები, რომლებიც ორი წლის განმავლობაში სწავლობენ გაძლიერებული პროგრამით: კვირაში არის სამი მეცადინეობა, თითოეული მეცადინეობის ხანგრძლივობაა 1 სთ 30 წთ. ამ მეცადინეობებიდან მხოლოდ ერთი ტარდება კომპიუტერულ კლასში, სადაც მოსწავლეები ეუფლებიან პროგრამირების საფუძვლებს. დანარჩენი ორი მეცადინეობა კომპიუტერის გარეშეა. ერთ მათგანზე მოსწავლეები სწავლობენ მათემატიკურ-ლოგიკური ამოცანების ამოხსნას, ხოლო მეორეზე ეუფლებიან ალგორითმების საფუძვლებს. სწავლების პროგრამა საკმაოდ დატვირთულია საშინაო დავალებებითა და საკონტროლო წერებით. საკონტროლო წერებისა და სხვადასხვა კონკურსებში მონაწილეობის შედეგების მიხედვით მოსწავლეების რეიტინგები რეგულარულად იცვლება, რაც ორწლიანი კურსის დასრულების შემდეგ მაღალ რეიტინგიან მოსწავლეებს საშუალებას აძლევს გადავიდნენ ე.წ. საოლიმპიადო და პროგრამირების სკოლის ჯგუფებში.

საოლიმპიადო და პროგრამირების ჯგუფებში მოსწავლეები გაღრმავებულად ეუფლებიან ალგორითმიზაციის საფუძვლებს, საოლიმპიადო ამოცანების ამოხსნის მეთოდებსა და პროგრამირების ხელოვნებას. პროგრამისტთა სკოლის მოსწავლეები ეუფლებიან პროგრამირების თანამედროვე ინსტრუმენტებს – C++, G#, Java, ვებგვერდების პროგრამირების ტექნოლოგიასა და კომპიუტერული თამაშების შექმნის ტექნოლოგიას. ამ კურსის პროგრამა საკმაოდ რთულია, თუმცა დაძლევადია, თუ მოსწავლეს უკვე აქვს სწავლების სხვა ეტაპები გავლილი, უთმობს განსაკუთრებულ დროს სწავლას და მას მეთოდურად უდგება. სწორედ ამ ჯგუფების მოსწავლეები აღწევენ წარმატებებს ინფორმატიკის ოლიმპიადებსა და კონფერენციებში.

მათემატიკური ჭიდილი

შეჯიბრება, რომელშიც დამარცხებულები არ არსებობენ

ჩვენში ეს შეჯიბრი წლების წინ საკმაოდ პოპულარული იყო და აქტიურად ტარდებოდა სხვადასხვა მასშტაბის შეჯიბრებები. დღეისათვის, სამწუხაროდ, ძალიან მივიწყებულია და, ვფიქრობ, ძალიან კარგი იქნება მისი აღდგენა.
თამაშის ფაბულა გარკვეულწილად წააგავს საყოველთაოდ ცნობილ ტელეშოუს – “მხიარულთა და საზრიანთა კლუბის” შეჯიბრებას. Continue reading “მათემატიკური ჭიდილი”

2016-17 სასწავლო წელი – “მედალთცვენა”

2016-17 სასწავლო წელი ქართველი მოსწავლეებისათვის ძალიან წარმატებული გამოდგა მოსწავლეთა საერთაშორისო ოლიმპიადებზე. განსაკუთრებით წარმატებული იყო ეს წელი მზიურელებისათვის ინფორმატიკის ოლიმპიადებზე.

წელს საქართველოს მოსწავლეთა ნაკრებებმა ინფორმატიკის სამ სხვადასხვა საერთაშორისო ოლიმპადაზე იასპარეზეს და სამივე ოლიმპიადაზე იყოჩაღეს. Continue reading “2016-17 სასწავლო წელი – “მედალთცვენა””

რა უნდა ვიცოდეთ მოსწავლეთა საერთაშორისო ოლიმპიადების შესახებ.

მოსწავლეთა საერთაშორისო ოლიმპიადებზე ქართველ მოსწავლეთა წლევანდელმა წარმატებებმა საზოგადოების ყურადღება მიიპყრო. პრესა და ტელევიზია ქართველი მოსწავლეების წარმატების გაშუქებას საკმაოდ დიდ დროს უთმობს. საზოგადოებისა და მასმედიის ასეთი ინტერესი, თავის მხრივ, მოსწავლეთა მოტივაციას კიდევ უფრო ამაღლებს და სასიკეთო გავლენას ახდენს მოსწავლეთა საოლიმპიადო მოძრაობაზე. Continue reading “რა უნდა ვიცოდეთ მოსწავლეთა საერთაშორისო ოლიმპიადების შესახებ.”

მათემატიკური კონკურსი „იმედი ხვალის – 2017“, გამარჯვებულთა დაჯილდოების ცერემონია

კონკურსის ორგანიზატორები არიან:
საინფორმაციო ტექნოლოგიების ცენტრი მზიური
ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი
მოსწავლე-ახალგაზრდობის ეროვნული სასახლე
Continue reading “მათემატიკური კონკურსი „იმედი ხვალის – 2017“, გამარჯვებულთა დაჯილდოების ცერემონია”

კომპიუტერული თამაშების პროგრამირება

გასულ სასწავლო წელს მზიურში ფუნქციონირება დაიწყო ახალმა სასწავლო კურსმა – “კომპიუტერული თამაშების პროგრამირება”. კურსი ითვალისწინებს თამაშების შესაქმნელი ტექნოლოგიის 3D Unity-ს შესწავლას.
Continue reading “კომპიუტერული თამაშების პროგრამირება”

“ღია კარის დღე” მზიურში

გასულ სასწავლო წელს კიდევ ერთ ტრადიციას ჩაეყარა საფუძველი მზიურში. შარშან, სასწავლო წლის ბოლოს, პირველად ჩავატარეთ “ღია კარის დღე”. ამ ღონისძიებამ იმდენი კარგი გამოხმაურება მიიღო, რომ გადავწყვიტეთ, ყოველ წელს ჩავატაროთ სასწავლო წლის ბოლოს.

Continue reading ““ღია კარის დღე” მზიურში”

გამოსადეგი რესურსები უცხოეთში სწავლის მსურველთათვის

1. ფონდი “საერთაშორისო განათლების ცენტრი”.
http://www.cie.ge/
ამ ფონდში გაიგებთ ბევრ ინფორმაციას უცხოური უნივერსიტეტების შესახებ. აქვე არის კარგი ბიბლიოთეკა, სადაც არის მისაღები გამოცდებისათვის მოსამზადებელი ბევრი ლიტერატურა.
Continue reading “გამოსადეგი რესურსები უცხოეთში სწავლის მსურველთათვის”

შეხვედრა წარმატებულ მზიურელებთან

გამოცდილების გაზიარების მიზნით მზიურში ეწყობა ხოლმე შეხვედრები წარმატებულ მზიურელებთან, რომლებიც უცხოურ უნივერსიტეტებში სწავლობენ ან უცხოურ ტექნოლოგიურ კომპიანიებში მუშაობენ. ეს შეხვედრები დღევანდელი მოსწავლეებისთვის არ არის მხოლოდ საჭირო ინფორმაციის მიღების საშუალება. ყოფილი მზიურელების წარმატება მათთვის ნათელი და ხელშესახები მაგალითია, რაც სათანადო სტიმულსა და მუხტს აძლევს სამომავლო ძალისხმევისთვის.
ასეთი შეხვედრა ჩატარდა მზიურში გასული წლის მიწურულს. Continue reading “შეხვედრა წარმატებულ მზიურელებთან”